Værd at vide om at dræne motorolie fra en bil

Værd at vide om at dræne motorolie fra en bil

Motoren er køretøjets hjerte. Der er et helt system af komponenter inde i motoren. For at alle motorkomponenter kan holde længere, skal der bruges olie til at forhindre, at hver enkelt komponent bliver slidt op. Lad os se på de vigtige punkter om motoren og olien.

Hvordan dræner jeg den gamle motorolie?

Før vi ser på, hvordan du dræner den gamle olie, skal vi gøre os bekendt med, hvorfor den skal drænes. Olie er ikke kun et lag til gnidning af dele, men også en integreret del af visse mekanismer (f.eks. hydrokompensatorer i ventiler). Netop olien tager metalslidprodukter, støvpartikler og en vis mængde uforbrændt brændstof ud af motoren.

I udgangspunktet er udskiftning af olien en simpel manøvre; motoren startes i et par minutter, hvorefter den standses, og den varme olie drænes eller pumpes ud. Umiddelbart skulle man tænke, at sidste opgave er at tilsætte ny olie, og så er proceduren afsluttet. Men så enkelt er det ikke.

Det er praktisk talt umuligt at dræne al den gamle olie ud af motoren. Den forbliver på motorens vægge, i hulrum, kanaler osv. Resten af den gamle olie kan udgøre op til 15-20 % af den samlede mængde, afhængigt af motorens konstruktion og tilstand. Det er let at gætte, at blandingen med den friske olie straks reducerer dens levetid og driftsegenskaber. Denne blanding har et syretal og en viskositet, der adskiller sig betydeligt fra den rene olies syretal. Olieaflejringer – snavsede partikler på væggene i komponenter og oliekanaler – forbliver også i motoren. Oliens generelle tilstand er, som om bilen allerede har kørt et par tusinde kilometer.

Det er som at stege kød på panden uden at have vasket det fra den tidligere fisk. Kødet vil have en syrlig eftersmag. Det er bare meget nemmere at rengøre panden end motoren.

For at rengøre motoren skal du nogle gange tænde den i et minut i tørretilstand. Dette giver dig mulighed for at fjerne nogle rester. Denne fremgangsmåde forbedrer situationen, men ikke væsentligt. Det er måske heller ikke sikkert at køre motoren tør, selv ikke kortvarigt, især hvis motoren er gammel.

Pakning til aftapningsprop i motorens karsprængning

Vedligeholdelse af bilen omfatter udskiftning af filtre, olie, nogle andre væsker og motorkomponenter, når det er nødvendigt. Mange bilister glemmer dog, at udskiftning af pakningen til motorens aftapningsprofil også er en obligatorisk del af bilens vedligeholdelse. Rettidig udskiftning af en så lille del giver dig mulighed for at spare på genopfyldning af motorolien, så den ikke løber ud, når bilen er parkeret og i bevægelse.

Eksempel: Vi kan tage pakningsring Febi Bilstein 20mm monteret med olieaftapningsprop som eksempel – denne pakningsring er kompatibel til en lang række modeller fra både:

  • Audi (2.1, Produktionsår 10.1977 – 07.1982, 2144 ccm, 115 HK)
  • Chevrolet (1.4, Produktionsår 09.2008 – …, 1399 ccm, 101 HK)
  • Ford (3.0 TDCi, Produktionsår 05.2006 – 07.2012, 2953 ccm, 156 HK)
  • Jeep (2.7 CRD 4×4, Produktionsår 10.2001 – 09.2005, 2685 ccm, 163 HK)
  • Mazda (1.3 16V, Produktionsår 11.1990 – 03.1996, 1324 ccm, 53 HK)
  • Mitsubishi(1.5 DI-D, Produktionsår 08.2004 – 06.2012, 1493 ccm, 95 HK)
  • .. og mange andre populære bilmærker.

Delen måler 14 mm. i (indvendig) diameter og vejer blot 0,002 kg.

Hvorfor har du brug for en pakning til aftapningspluggen i motorens sump?

Udskiftning af olieaftapningsproppen er en vigtig del af bilens vedligeholdelse, som ikke bør glemmes. Den er monteret på motorens aftapningsprop, hvilket reducerer risikoen for olielækage. Denne del kan kaldes en engangsdel, da det anbefales at udskifte den, hver gang motorolien skiftes helt.

For et par årtier siden blev pakningen til motorens aftapningsplug ikke monteret af køretøjsfabrikanterne, hvilket førte til forskellige problemer. Når olieaftapningsproppen ikke blev strammet korrekt, lækkede der olie ud, hvilket fik førere og serviceteknikere til at forsøge at anvende maksimal kraft ved stramning af proppen for at undgå en sådan situation. Dette ville ødelægge møtrikker, propper, gevind og andre problemer, hvilket ville resultere i en dyr reparation af sumpen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

close-link
close-link